• Persbericht

VV Oosterhout en vv SCO spreken de intentie uit samen te werken aan de toekomst van meiden- en dames voetbal!

Afgelopen week hebben VV Oosterhout en vv SCO een intentieverklaring tot een samenwerkingsovereenkomst getekend voor een gezamenlijke opzet van een voetbalpyramide voor meiden- en damesvoetbal in de gemeente Oosterhout en omgeving. Met ingang van komend seizoen zal een eerste samengesteld team namens beide clubs meedoen aan de KNVB-competitie. Volgens de voorzitters van beide verenigingen is het doel om binnen enkele jaren voor elke leeftijdscategorie minimaal twee elftallen te hebben. Hierdoor wordt zowel recreatief als prestatief voetbal voor meiden in de Amerstreek gewaarborgd.

Voorzitter Ruud Looijmans van VV Oosterhout legt uit dat er na de snelle toename van de laatste jaren de ledengroei in het meidenvoetbal afvlakt. ‘Het is nu tijd om stabiliteit en kwaliteit voorrang te geven. Overal zie je meidenacademies en allerlei op het oog veelbelovende initiatieven, maar het zijn allemaal korte termijn acties om de ledenaantallen op peil te houden. Er is te weinig aandacht voor een lange termijnvisie.’ Robert de Vries, voorzitter van SCO, vult aan: ‘Door onze meidenteams samen te voegen en samen te werken, hebben we meer en betere faciliteiten en hebben we meer trainers en trainingsmogelijkheden. Door de samenvoeging van de teams kunnen we bovendien alle meiden, van alle leeftijdscategorieën een plek bieden in een elftal met meiden die even oud of even goed zijn als zijzelf.’

Gezamenlijke werkgroep
    De MO15 is het eerste team waarin meiden van VV Oosterhout en vv SCO samen gaan deelnemen aan de competitie. Dit samengestelde team dient als pilot voor de beide Oosterhoutse verenigingen om vanuit dit team de samenwerking te evalueren en de gezamenlijke academie verder vorm te geven. Uiteraard moet er nog veel gebeuren. Vanuit beide verenigingen is een gezamenlijke werkgroep gestart om alle details van de samenwerking verder uit te werken. Deze werkgroep voert de werkzaamheden uit op verzoek van de beide besturen. Hiermee verwachten de besturen van SCO en VV Oosterhout voldoende handvaten aangereikt te gaan krijgen om de intentieverklaring om te zetten in een definitieve samenwerking. Belangrijk daarbij vinden alle betrokkenen dat dit een toekomstbestendige samenwerking is waar enkel aandacht is voor de lange termijn.

Altijd plaats
    De bedoeling is dat als alle details zijn ingevuld er een voetbalpyramide staat waarin meiden als jong meisje kunnen starten en tot en met de senioren actief kunnen blijven voetballen. Omdat beide verenigingen nu al veel meiden hebben, kan er zowel op leeftijd als op basis van kwaliteit geselecteerd worden. De Vries: ‘Zo hoef je als ouder of als voetbalster nooit te twijfelen of er wel plaats is of dat je wel met meiden met dezelfde instelling, leeftijd of kwaliteit als jij terechtkomt. Dat kunnen we nu borgen naar de toekomst toe. Een lange termijnvisie dus.’ ‘Dat is wat het meiden- en damesvoetbal ook verdient’, aldus Looijmans. ‘Het meidenvoetbal heeft een fase van volwassenheid bereikt. Door de samenwerking onderstrepen we dat, omdat we hiermee ook veel eenvoudiger sponsoren aan ons kunnen binden. Ook zal het een aantrekkelijk alternatief worden voor meiden die nu nog niet voetballen of een andere sport beoefenen of voetbalsters die nu nog in een elftal staan waarin ze zich niet helemaal thuis voelen.’

Plezier voorop
    Voor de meiden staat er al een eerste uitdaging voor de deur. Onder de meiden van beide clubs wordt een prijsvraag uitgeschreven voor een naam voor de samenwerking van beide clubs. Alle meidenteams gaan samen onder een nieuwe naam spelen. Die naam moet de ambitie van beide clubs met de doorontwikkeling van met meiden- en damesvoetbal hebben, onderstrepen. Volgens beide voorzitters is het damesvoetbal al lang geen hype meer, maar een blijvertje. Door de krachten van beide clubs samen te voegen, krijgt het meidenvoetbal volgens beide waar het recht op heeft, een stabiele toekomst voor alle voetbalsters van alle leeftijden. Op deze manier bieden de beide verenigingen zowel talentvolle meiden als meiden die gewoon “lekker een potje willen ballen” een mooie, veilige en plezierige plaats binnen de gemeente Oosterhout. De ambitie die VV SCO en VV Oosterhout samen uitspreken richting de toekomst is allereerst groeien in absolute aantallen, vanaf daar in niveau en dit alles vanuit de basis dat plezier altijd voorop moet staan.

Deze intentieverklaring betekent niet dat beide clubs niet verder kijken. Inmiddels is er ook contact gelegd met andere verenigingen, in de gemeente Oosterhout, om de reikwijdte van dit samenwerkingsidee te onderzoeken en wellicht in de (nabije) toekomst verder te verbreden.

Uiteraard blijven we jullie de komende tijd uitvoerig op de hoogte houden van de ontwikkelingen richting een definitieve samenwerking tussen de beide verenigingen op het gebied van meiden en dames.

Namens de besturen van VV SCO en VV Oosterhout